fredag 15 juni 2012


Fulländad rephelg

I helgen var hela ensemblen, för första gången samlad och det kändes som att många lösa pusselbitar började falla på plats. Det var också skönt att se att de scener vi repat in hittills, har fått mogna och börja hitta sina former.

Jag fick äran att skriva ihop några rader om föreställningen i Shakespearesällskapets medlemstidning. Först klurade jag lite över vad jag skulle fylla de 3600 tecken, som jag ombetts skriva, med. Men efter att ha vänt ut och in på malpåsen med mina tankar och teorier kring pjäsen fick jag istället ta bort lite. Detta är utan tvekan en av de mest spännande teaterprocesser jag varit med om i mitt yrkesliv och jag är mycket glad över att jobba med en så väl utmejslad ensemble.


På bilden syns Joline Tallstig och Jacob Hellichius, som gestaltar pjäsens unga kärlekspar Miranda och prins Ferdinand. Halvt dold av sitt manuskript finner vi Lars-Johan Edström, alias trollkarlen Prospero. Och mitt emellan står undertecknad, som inte riktigt vet om han är regissören eller drottningen i fotoögonblicket. Kameran hanteras av Wictor Anderberg-Harri (som för stunden har stigit ur sin roll som den fruktade vilden Caliban). Det är en hel del repeterande inomhus än så länge, men jag hoppas att vi kan flytta ut i det fria så snart som möjligt. Bara vädret och värmen är med oss!

/Regissören

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar